بحران «تهران سالاری» در المپیاد

۸ اسفند ۱۳۹۱|7608 بازدید

آمار و ارقام نشان می دهد سهم بسیار زیادی از مدال های خوشرنگ المپیاد، هرساله به دانش آموزان تهرانی تعلق می گیرد.

برای مثال در دوره گذشته المپیاد کشوری(سال ۱۳۹۱-۱۳۹۰) تمام مدال های طلای رشته نجوم و ۷۵% طلاهای رشته شیمی از تهران بوده اند. به خصوص در دوره های اخیر، چنین درصد عجیبی کم و بیش در رشته های دیگر نیز مشاهده می شود.

همچنین آنچه موضوع را اهمیت بیشتری می بخشد این است که تقریباً تمام این مدال ها به مدارس برتر شهر تهران (نظیر انرژی اتمی، علامه حلی، فرزانگان، علامه طباطبایی و…) تعلق می گیرد و نه مدارس معمولی.

این مساله -که علی الخصوص در سالهای اخیر شدت بیشتری گرفته- باعث شده انگیزه بسیاری از دانش پژوهان تلاشگر شهرهای دیگر بسیار کمرنگ تر شود.

به نظر شما چرا این گونه است؟ برای خروج از این بحران چه می شود کرد؟ آیا اساساً این یک «بحران» است؟!


دسته هاعمومی

برچسب ها:

  1. حسام
    ۱ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۷:۲۴ | #1

    هر کس هر چقدر تلاش کنه مزد تلاشش رو می گیره و این یه بحران نیست.

    نوشته شده
  2. mohammad
    ۲۵ تیر ۱۳۹۲ در ۱۳:۱۱ | #2

    بابا من خودم کل شهرمون زیر و رو کردم تا بتونم چند تا کتاب واسه المپیاد فیزیک پیدا کنم.اما نشد.حالا معاون پژوهشی مدرسمون انتظار داره طلای جهانی رو بیارم.نه واسمون امکانات آن چنانی گذاشته نه وقت و نه هزینه.اما وقتی میری تهران تو هر قسمتش پنج شش تا کتاب فروشی پیدا میشه.با اون همه امکاناتو کلاسو از این تشکیلات. به نظر من هر کی که از شهرستانها تو المپیاد(حتی مرحله ی اول در میاد)ارزشش از اون تهرانی که طلا گرفته بالا تره.

    نوشته شده
  3. پریسا اقابابایی
    ۱۲ تیر ۱۳۹۲ در ۱۹:۳۴ | #3

    به نظر من معلم خیلی شرطه .ولی ایشا الله یه روزی برسه ما بروبج های شهرستان به این تهرانی های پر از امکانات نشون بدیم که ما کی هستیم به امید آن روز

    نوشته شده
  4. سحر
    ۱ تیر ۱۳۹۲ در ۱۸:۰۴ | #4

    باپول خیییلی چیزارو میشه “خرید” اما خیییییییییلی چیزا “خریدنی نیستن”
    ما توشهرمون چندبارپول دادیم تا معلمای خوب بیان واسمون تدریس کنن،عاااالی بودن ولی چه فایده که موقتی بودن
    بحث “امکاناته” نه “پول”
    “خرج” پول نه،”خرج” انصاف
    اگه مسئولین یکم انصاف بخرج بدن و امکانات آموزشی رو عادلانه تر تو کشور تقسیم کنن همه چی درست میشه.
    حالا شمامیتونی باپول انصاف بخری؟هرکسی پولش بیشتر باشه انصافشم بیشتره؟!

    نوشته شده
  5. محمد
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۵ | #5

    بله دیگه هرکه بامش بیش برفش بیشتر(هرکه پولش بیش ………………بیشتر)

    نوشته شده
  6. امیر
    ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۸:۱۴ | #6

    سحر خانوم درست میگید.معلم باید درباره ی همه ی چیزایی که سرکلاس میگه اطلاعات کامل و دقیق داشته باشه و در قبال هر کلمه ای که میگه مسئوله.ولی
    نخور غم گذشته/گذشته ها گذشته/هرگز باغصه خوردن/گذشته برنگشته

    نوشته شده
  7. سحر
    ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۷ | #7

    خدائیش معلم خوب تاثیر داره مثلا امسال یکی معلمام نمودارای کتابو اشتباهی تفسیر کرد ماهم طبق تفسیر غلط اون به سوالای قلم چی،سنجش،پیشرفت تحصیلی و…جواب میدادیم و همه جوابامونم غلط میشدبعد گرفتن پاسخنامه یکی آزمونا فهمیدیم اشتباه بهمون گفتن.گناه ما چیه؟؟میدونم انسان جایزالخطاست ولی خب یه معلم باید اطلاعاتش درحد کتاب درسی که باشه؟اگرم بلد نیس نگه بخدا نگفتنش شرف داره به غلط گفتن.ما واسه اولین بار مطالب مهم درسی رو از زبون معلم میشنویم و تا مدت زیادی تو ذهنمون میمونه چه درست باشه چه غلط.اگه درست باشه که غمی نداریم اما اگه غلط باشه وبخوایم دوباره مطالب درست رویاد بگیریم قاطی میکنیم…
    خدائیش تهرانیا این مشکلاتو دارن؟غصه معلم میخورن؟؟
    تازه تقریبا یک ماه اول سالم این معلمه رو نداشتیم و بی معلم بودیم وقتیم که داشتیمش اینجوری بود:(

    نوشته شده
  8. رها
    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ در ۲۲:۴۲ | #8

    سلام
    به نظر من داشتن معلما و کلاسای خوب موثر اما دلیل دیگه ای که مدارس برتر موفق ترن اینه که اونا دانش آموزایی برتر دارن که همه اونها انگیزه خاصی دارن پس رقابت بینشون زیاده و حتی اگه هم نخوان تحت شرایط قرار میگیرن و انگیزه شون بیشتر میشه

    نوشته شده
  9. عاطفه
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ در ۲۱:۴۴ | #9

    سلام بچه ها.
    اگه من یه نظریه درمورد ریاضی داشته باشم،
    شمامیدونین،چه طوری باید ببینم،کشف شده یانه؟!

    نوشته شده
  10. عاطفه
    ۸ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۷:۱۲ | #10

    خب اگر یه فردی، علاقه داشته باشه،رغبت هم داشته باشه
    اما امکاناتی نداشته باشه که بتونه رشد کنه؛
    به نظرت این فرد چه جوری میتونه المپیاد شرکت کنه؟؟!

    نوشته شده
  11. صدف
    ۷ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۷:۵۶ | #11

    المپیاد هیچ ربطی به مدرسه برتر یا معمولی نداره…من خودم مدرسه سلام میرم که زیر شاخه انرژی اتمیه و خیلی ادعاش میشه که المپیادیه ولی فقط در حد شعاره و تبلیغ….فقط همین…موقع کلاس گذاشتن که میشه هزار تا بهونه میارن اخرشم هیچی به هیچی….به نظرم المپیاد فقط انگیزه میخواد نه امکانات!!!!

    نوشته شده
  12. م.محمدی
    ۶ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۹:۱۳ | #12

    سلام
    چند تا دلیل داره:
    ۱- مثلا خوده من تا اول دبیرستان نمیدونستم اصلا المپیاد چیه که بخوام بهش فکر کنم و بخونم!!! سطح کم اطلاعات در شهرستان!
    ۲- ترس خانواده ها. چون اطلاعاتشون کمه. مثلا من از سال دوم تصمیم گرفتم بخونم ولی خانوادم گفتن نه نخون و نذاشتن بخونم. تا اینکه از تابستون سوم جدی شروع کردم. و الان خانوادم انقدر خوششون اومده به خواهر کوچیکم به زور میگن بخون. اون نمیخواد :d
    ۳- نبودن امکانات…. ما در کل سال تحصیلی شاید فقط ۵-۶ روز دوره استانی داشته باشیم که به لطف اموزش پرورش استان امسال کلاس هاش قابل تحمل نبود (سطح ضعیف و قوی با هم بودن) و مجبور شدیم خودمون حدود ۵ روز با اساتید دیگه کلاس خصوصی بگیریم که هزینه ی بالایی داره و میسر نبود!
    ۴- تعداد کم شهرستانی ها برای المپ میخونن و رقابت خیلی کمه. بطوریکه من تنها دختر سال سوم استانمون بودم!!!
    ۵- اطلاع نداشتن مدیران و معلمین و سرکوب کردن دانش اموز!
    و…..

    نوشته شده
  13. سحر
    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۰۷:۵۴ | #13

    منم با”سینا”موافقم.ماهم توشهرستانیم اصلا وضیعت تدریسشون خوب نیست.ینی افتضاحه…

    نوشته شده
  14. عاطفه
    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۸:۳۷ | #14

    @سینا
    من واقعا باهات(سینا) موافقم
    راست میگی.
    ولی کجاست گوش های شنوا؟؟؟؟؟؟؟

    نوشته شده
  15. سینا
    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۹:۵۲ | #15

    من توی یک شهرستان زندگی میکنم و تا ساعت ۳ ظهر مدرسه ام و در مدرسه هم باید به اراجیفی چون درس چرت عربی و پرورشی و … گوش دهیم که تنها ۲زنگ در هفته ریاضی کار میکنیم تازه سواد معلممان هم در حدی نیست که بخواهد مسائل مرحله اول را حل کند و کسی را نداریم که حتا یک جمله مارا دلداری بدهد و امیدوارمان کند از هرکس هم که نصیحت بخواهی میگند قید المپیادوبزن برو تست بزن واسه کنکور(ازمدیرمدرسه تا اولیایمان).نصف بچه های مدرسه حتا نمی دونند المپیاد چند مرحله است؟تازه ما مثلا تیزهوشان میریم ببین وضع دولتیا چیه دیگه خیلی از افراد بااستعدادی هستند که شانس حتا آشنایی باالمپیاد راهم ندارند ولی دبیرستانایی مثل انرژی اتمی که تنها یک یا دوروز با دانش آموزان دروس عادی را کارمیکنند و روزهای مابقی هفته را با بهترین معلمهای المپیادی درساعاتی طولانی کلاس دارند و هیچ چیزی از استرس قبل از امتحان عربی و امتحان آرایه ادبی و حفظ آیات اول درس دین و زندگی و ۵۰تا شنا برای امتحان ورزشو و…نمی دونند مشخص است که باید مدالهای رنگارنگ بگیرند چون آنها چیزی از فشارمعلمین و والدین روی معدل بالا نمی دانند و فقط بلدند مساله المپیاد حل کنند.مسلما اگر برابری وقت و امکانات و اطلاع رسانی اجازه میداد سطح ایران در المپیادهای جهانی بالاتر میرفت و دیگر همه طلاها از تهران نبودند.المپیادی واقعی به افرادی مثل محمدتقی حاجی آقایی میگویند که از شهرستان بدون هیچگونه کلاس و معلم و مشاور و پشتیبان و نمی دونم ازاین جور چیزا تنها با تکیه بر اراده خودش تونست از یک مدرسه دولتی مدال نقره جهانی بگیره.البته این جور افراد هستند ولی انقدرزیادنیستند مدال اینگونه افراد چندین برابر مدال اونایی که در نازونعمت درس خوندن ارزش داره.

    نوشته شده
  16. عاطفه
    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۲۰:۵۰ | #16

    به نظر من
    تهرانی ها هم امکانات آموزشی بیشتر و هم دبیرهای بهتری دارند.

    نوشته شده
  17. غزاله
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۶:۲۶ | #17

    از بس تهرانیا کلاسای فوق درسیشونو زدن تو سرمون افسرده شدیم

    نوشته شده
  18. کیانا
    ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۴:۵۳ | #18

    علتش بیشتر بودن آگاهی دانش آموزای تهرانی در مورد المپیاده!
    ولی بیشتر بودن امکانات و معلمای خوب و … دلیل خوبی نمیتونه باشه! البته تاثیر گذاره! ولی مهم ترین علت نیست! چون توی تهران هم به غیر از بعضی مدارس خاص، مطالبی که توی مدرسه ها تدریس میشه همون مطالب کتاب درسیه! و موفقیت توی المپیاد ها (به خصوص ریاضی) فقط با دونستن مطالب کتاب یه جورایی محاله!! حتما باید مطالب خارج از کتاب هم مطالعه بشن! که این برای دانش آموزای بقیه ی استان ها هم امکان داره!
    درسته که معلم خوب میتونه کمک کنه! ولی اگه خود دانش آموز واقعا پشتکار داشته باشه، از کسی که بهترین معلم رو هم داره میتونه بهتر عمل کنه!

    نوشته شده
  19. نبوغ خفته
    ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۸:۰۵ | #19

    آقای رضا ، دوست عزیز من فقط منظورم المپیاد نبود در ضمن من برای دانشگاه هیچ سهمیه ای ندارم

    نوشته شده
  20. رضا
    ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۸:۳۱ | #20

    سلام اقای نبوغ خفته تااندازه ای حرف شما را قبول دارم اما بدانید المپیاد هدف نیست بلکه دانشگاه مهم است برای دانشگاه هم که شما سهمیه دارید پس بهانه نیار وخوب درس بخوان

    نوشته شده
  21. نبوغ خفته
    ۹ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۸ | #21

    با سلام لطفا وقت بذارید و حرفای منو بخونید:
    تو شهرستان ما و مدرسه ی ما معلما توانایی حل کردن مسائل مرحله ی اول رو ندارند
    و هزینه ی معلم خصوصی هم بسیار بالاست
    من خودم به عنوان یه دانش آموز به قدری این فضای ضعیف علمی مدارس رو تاثیر گذاشته که تمام توانایی و هوشم فروکش کرده در حالی که اگر اینطور نبود و از مقطع ابتدایی در مدارس ضعیف دولتی نبودم حتی مدارس تهران نیز گنجایش مرا نداشته بودن این خودستایی نیست و اکنون این نبوغ من به گونه ای خفه شده و من دارم به فشار های عصبی کنار میام و حالا مسئول این همه تبعیض های آموزشی کیست و چرا من به این حال و روز افتادم؟

    نوشته شده
  22. SINA
    ۹ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۹ | #22

    به قول دوستمون تهران یعنی ایران!
    وقتی۷۱درصد بودجه تو تهران خرج میشه خب چه انتظاری از شهرستانا دارید؟

    نه معلم داریم نه یه مدیر درست و حسابی!
    الان خود من از اوایل سال به مدیر مون میگم معلم المپیاد بیاره عین خیالش هم نیست!(سمپاده تازه)
    تو انرژی اتمی از اول دبیرستان هفته ای حداقل ۴تا کلاس دارن!با بهترین معلم ها!

    من تو همین عید اومدم تهران رفتم انقلاب.بهت کردم!تو شهر ما ۵تا از اون کتاب فروشی ها نیست !
    حالا ازجون ما چی میخواین؟
    نه برنامه ی درست و حسابی نه….

    نوشته شده
  23. میعاد
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۲۰:۱۸ | #23

    بابا مگه تهران سالاری فقط برای المپیاده
    ایران یعنی تهران

    نوشته شده
  24. م
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۶:۱۲ | #24

    برای اینکه یه المپیادی موفق بشه چند تا چیز لازمه:۱-هوش۲-پشتکار۳-معلم۴-کتاب۵-مدرسه با سیاست المپیاد. حالا به نظرتون چند تا از اینا تو شهرستان هست؟به نظر من در بهترین حالت دو یا سه تا

    نوشته شده
  25. ر
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۵:۱۱ | #25

    ۱- تو اون مدرسه ها معلمی یا حداقل راهنمایی برای المپیاد نیست. ۲- معلم های مدرسه اصلا به دانش آموزی که المپیاد می خونه توجه نمی کنند و همچنان برای کنکور سخت می گیرند. ۳- چون آمار مدال ها ماله تهرانه انگیزه خیلی کم میشه به طوری که خیلی ها شانسی المپیاد میدن. ۴- با این عوامل دیگه کسی جرات نمی کنه برای المپیاد ریسک کنه از کنکورش بمونه. تازه هنوز باید مرحله ۳ رو باید برن تهران و هزار جور مشکلات دیگه.

    نوشته شده
  26. علی
    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۹:۴۱ | #26

    الان این صحبتای ما چه فایده ای داره؟
    یکی باید این حرفا رو به گوش باشگاه برسونه.

    نوشته شده
  27. امیر نقی پور
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ در ۰۰:۳۹ | #27

    شاید مشکل نگفتن نقشه راه درهر رشته توسط مدرسینه یعنی بلد نیستند راههای به راه حل رسیده ونرسیده را به دانش آموزان انتقال دهند
    مثال:چگونه یک مسئله توسط فردی حل می شود آیا به یکباره جرقه ای در ذهن زده می شود یا اصولا” چندین بار برای دانستن جواب یک مسئله باید تلاش کرد
    مطمئنا” تمام کارها با پستکار به نتیجه می رسند ولی معلم ما فوری می نویسد داریم او از کجا به این نتیجه فوری رسیده است و چرا این راه حل فوری به ذهن من نمی رسد
    پس مشکل نحوه رویارویی با مسئله و استراتژی برخورد با ان هست و نیز گفتن تمام راه حل ها حتی انهایی که هم به جواب مسئله ما مربوط نیستند و مال یک مسئله دیگرند

    نوشته شده
  28. پ
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۱:۳۳ | #28

    دانش اموزان با استعدادی هستند که بدلیل نبود هزینه تحت اموزش هدفمند قرار نمی گیرند واستعدادشان شکوفا نمی گردد

    نوشته شده
  29. رضا
    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۰:۰۱ | #29

    اگر دقت کنید در همین تهران مدارس خوبی هم وجود دارند که باوجودی که نتایج درخشانی در کنکور دارند اصلا در المپیاد موفق نیستند روزبه مفید نیکان علوی ابوریحان و…. چرا که الویت موفقیت این دبیرستانها کنکور است نه المپیاد پس می بینید این سیاست داخلی یک دبیرستان است که تصمیم میگیرد مدرسه المپیادی باشد یانه.

    نوشته شده
  30. نوید
    ۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۲۲:۲۹ | #30

    اتفاقا برعکس!!چون کتابها خیلی خوب توضیح داده همه میتونن به این توضیحات خوب دسترسی داشته باشن و همه اونا رو یاد میگیرن اینجا کسی موفق تره که معلم بهتری داشته باشه که خودش یه عامل موفقیته!!!

    ولی از نظر من این دلیل موفقیت تهرانیها نیست.المپیاد هنوز تو شهرستانا جا نیفتاده.مدارس بیشتر دنبال کنکورند تا المپیاد ولی تهران برعکس…اولویت اول برای المپیاد و بعد کنکور

    نوشته شده
  31. m
    ۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۸:۲۱ | #31

    به نظر من اشکال این جاست که تقریبا همه ی کتاب های المپیادی چاپ شده مناسب نیستند.یعنی بسیاری از مطالب به صورت واضح بیان نشده اند و بسیاری از مطالب موجود در آنها اصلا در المپیاد نمی آید.همین مساله سبب شده تا افرادی که معلم قوی دارند موفق شوند.برای حل این مشکل بزرگ باید انتشاراتی مانند دانش پژوهان،خوشخوان و فاطمی کتاب هایی با زبان ساده و خود آموز بنویسند که متاسفانه این چنین نیست….

    نوشته شده
  32. رضا
    ۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۸:۰۷ | #32

    اگر توجه کنید در تهران هم بیشتر قبولی ها برای مدارسی است که برنامه ریزی درسی اشان خارج از قاعده اموزش وپرورش است وبرای خودشان برنامه تحصیلی خاصی دارند.مثلا دردبیرستان اتمی در طی سال شاگردان المپیادی از دروس عمومی معاف هستند ودر اخر سال مدرسه با کلاسهای جبرانی فشرده دروس معافی را به اموزش میدهند

    نوشته شده
  33. رضا
    ۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۷:۵۰ | #33

    به نظر من مشکل اساسی عدم برنامه ریزی اصولی از طرف مدارس است. درست است که معلم خوب کار رابرای شاگرد هموارتر میکند ولی قسمت سخت کار برمیگردد به خود دانش اموز.درسراسر ایران معلم خوب زیاد است همان معلمینی که در بهترین دانشگاههای ایران اموزش دیده اند وهمان معلمینی که شاگردانشان رتبه های تک رقمی کنکور را کسب میکنند.از انجاییکه در شهرستانها پدر ومادرها توقع رتبه ی خوب کنکور را دارند مدارس تلاش وبرنامه ریزیهایشان رابرای کنکور صرف می کنند

    نوشته شده
  34. ابراهیم
    ۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۰۱:۵۷ | #34

    در مورد جمله ی آخر که آیا این یک بحران است ؟ به نظر من این موضوع بحرانی اساسی در مورد وضعیت المپیاد ایران است. از دلایل بارز آن می توان به تمرکز المپیاد در تهران اشاره نمود ، تدریس بیش از ۹۰ در صدر مدرسان برتر المپیاد ایران انحصارا در تهران نشانگر این امر است

    در این شرایط وضیعیتی را بوجود آمده است که استعداد افرادی فقط و فقط به دلیل عدم دسترسی به اساتید المپیادی و یا امکانات مناسب تلف می شود.

    در مورد کنکور میبینیم که موسسات مختلفی ( مانند گزینه دو ، قلم چی و …) در بیشتر شهرستان هادر حال فعالیت هستند که بیشتر دبیرانی که در این مراکز مشغول به تدریس هستند،اساتید پروازی از تهران و جزو دبیران برتر کشور هستند

    اگر در مورد المپیاد نیز چنین تصمیمی گرفته شود بسیار عالی خواهد شد

    مثلا اساتید برتر المپیادی در تهران بتوانند در شهرستان های دیگر نیز تدریس کنند

    در این صورت حداقل ، نیاز به یک دبیر خوب بر طرف خواهد شد

    (ببخشید یه کم طولانی شد)

    نوشته شده


8 × 7 =